Kirjoittaja: Tuula Niskanen, ammattiopisto Spesia
RETU-hankkeessa kehitetyllä digitaalisella palvelutarpeen arviointivälineellä saadaan tietoa muun muassa opiskelijan opiskelukyvystä ja -taidoista. Tietojen pohjalta opiskelijoiden tukea suunnitellaan ohjauskeskusteluissa niin, että opiskelu olisi kaikille mahdollisimman esteetöntä ja saavutettavaa. Meillä opettajilla on paljon tietoa siitä, kuinka oppimisvalmiuksien ja -vaikeuksien huomioiminen parantaa opintojen etenemistä, opinnoissa viihtymistä ja mielen hyvinvointia. Mutta osaammeko ja muistammeko suunnitella ja toteuttaa pienet tukikeinomme kiireiseen arkeen? Entä miten hyödynnämme opiskelijan vahvuuksia?
Vahvuudet esille varhain
Ratkaisukeskeisessä orientaatiossa ajatellaan, että ihminen tekee parhaansa ja sen, joka on mahdollista juuri nyt. On olennaista nähdä opiskelijassa potentiaali ja huomioida edistymisiä ja onnistumisia erityisen paljon. Ohjauskeskustelussa kartoitetaan opiskelijan voimavaroja ja vahvuuksia: Mikä onnistuu? Mikä antaa voimaa?
Työkaluna vahvuuksien kartoittamisessa voi käyttää esimerkiksi VIA -vahvuusmittaria, joka löytyy osoitteesta www.viacharacter.org. Vahvuuksien avulla voidaan päästä myönteisen huomion kehälle, joka vahvistaa itseluottamusta ja osallisuuden kokemista.
Tukea toiminnanohjaukseen
Monilla opintojen etenemistä saattavat haitata ajanhallinnan, muistin tai toiminnanohjauksen vaikeudet. Toimisiko opiskelijalle parhaiten kännykän kalenteri muistutuksineen, vai onko hän perinteisen paperisen kalenterin kannattaja? Kännykän muistutukset ovat erinomainen apu, kun niitä oppii käyttämään. Myös WhatsApp voi toimia hyvänä muistuttelun välineenä. Kalenterin ja Wilman tai muun järjestelmän opetteluun kannattaa käyttää heti opintojen alussa aikaa ja ottaa se yhdeksi merkittäväksi tavoitteeksi.
Timetimer on apuväline, jolla voidaan mallintaa opiskelijoille aika, joka tiettyyn tehtävään tai työhön käytetään. Usein se tukee työhön keskittymistä. Nykyisin Timetimerin saa ladattua sovelluksena myös kännykkään.
Tarkkaavuuden ylläpitoa
Yhtä poppakonstia tarkkaavuuden ylläpitämiseen ei ole, mutta monta opetustilanteessa pientä huomioitavaa asiaa kyllä löytyy. Auttaisiko opiskelijasi keskittymistä musiikin kuuntelu? Silloin musiikki on tärkeä apu ja kuulokkeet ehdoton opiskelun lisävaruste.
Mikä auttaisi opettajan puheen kuuntelemisessa? Tarjoa kokeiluun käsissä pyöriteltäviä palloja, vahaa tai värittämistä. Useimmiten käsillä tekeminen helpottaa tarkkaavuuden suuntaamista ja ylläpitämistä. Suosi opetustilanteissa vaihtelevuutta eli kuuntelemista, tekemistä, kirjoittamista, keskusteluja, liikettä ja taukoja. Pidä välillä taukojumppa tai pyydä opiskelijasi vetämään kaikille sellainen. Jokaisen aivot kiittävät!
Tekstin selkiyttämistä ja ohjeiden pilkkomista
Lukemisen haasteissa opiskelijaa auttaa useimmiten oppimateriaalin tai kirjallisten ohjeiden fonttikoon suurentaminen, tekstin selkiyttäminen ja lauserakenteiden yksinkertaistaminen. Havainnolliset kuvat pieniin pilkottujen ohjeiden rinnalla ovat tärkeitä.
Lukemisen sisäistämistä helpottaa, jos opiskelija saa materiaalin itselleen esimerkiksi tulosteena ennen oppituntia. Koetilanteessa opiskelija voi hyötyä lisäajasta ja siitä, että hänelle luetaan koekysymykset ääneen. Celia-kirjastosta opiskelija voi saada itselleen oppimateriaalia myös äänikirjojen muodossa. Tutustu www.celia.fi.
Opiskelijalle kannattaa tarjota kokeilukäyttöön myös lukiviivainta ja/tai lukikalvoa, jotka helpottavat lukemiseen keskittymistä ja rivillä pysymistä. Lukikalvoja ja -viivaimia saa tilattua esimerkiksi www.eoliitto.fi sivuilta. Loistavia apuvälineitä ovat myös eriväriset yliviivaustussit.
Tsemppiä oppimisen tuen suunnitteluun ja toteuttamiseen!
Kuvat: Ammattiopisto Spesia ja Tuula Niskanen
Kylläpä on mielenkiintoinen.